Üdvözlünk az SFportal nem hivatalos Mass Effect rajongói oldalán!

Kövess minket!



Vagy kérj e-mail értesítőt!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Mass Effect @ Google+

Mass Effect @ Facebook

A hivatalos magyar Mass Effect Facebook oldal

Csatlakozz!

Írta: Patrick Weekes

Bár a legfőbb munkánk a plot és a karakterek fejlesztése, valamint a dialógusok írása, a Bioware legtöbb írója egyéb feladatokkal is el van foglalva. Például a galaxistérkép logikájával és a bolygóleírásokkal (Chris Hepler), az ellenség csataüvöltéseivel (Jay Watamaniuk), vagy hogy egy Vanguarddal engem idegesítsen (Sylvia Feketekuty). Van egy rendszer, amin én dolgoztam a Mass Effect során, méghozzá a reputáció rendszer – és, ahogy a legtöbb esetben, itt is jelentős fejlődés látszik a Mass Effect 3-ban.

Mi is ez?

Nos, pontosan az, aminek hangzik. Ahogy a háború szétterjed a galaxisban, olyan dolgokat fogsz csinálni, amik felkeltik a népek figyelmét. És amennyiben az elismertséged megfelelően impresszív, azok az emberek, akiket egyébként nem érdekelnél, komolyan fogják venni, amikor valami olyasmit mondasz, hogy “Kiirtom a teljes fajodat, ha nem teszed le azt a fegyvert!”. Egy komolyan elismertség megnyit olyan párbeszéd lehetőségeket, amik egyébként nem lennének elérhetők; ezek általában jobb eredményeket hoznak, mint a normál opciók.

Néha a Reputáció hordoz magában Példakép vagy Renegát értelmet is. A Példakép akciók általában szövetségek építéséről, a galaktikus törvényeknek való megfelelésről szól, és olyan döntésekről, amik szimpátiát és bizalmat ébresztenek. A Renegát akciók általában célratörő, eredmény-orientált megközelítést jelentenek, a törvények megszegését vagy extrém lépések megtételét a munka elvégzése érdekében.

És mi nem?

A korábbi Bioware játékokban – fenébe is, a korábbi Mass Effect játékokban – az egyedi párbeszéd opciók olyan helyeken fordultak elő, ahol Shepard, a Kamarás, a Spirit Monk vagy “a KOTOR játékos karaktere, akinek a neve már nem is spoiler” kialkudott a szerencsétlen szemlélőktől némi extra pénzt. Azok a játékosok, akik pontokat áldoztak a Meggyőzés-típusú képzettségekre, mindegyik játékban több jutalmat nyerhettek vagy kedvezményeket csikarhattak ki a kereskedőktől.

Sajnálatos módon a Mass Effect 3-ban, amikor a háború családokat szakít szét, és egész kontinensek válnak parázsló kráterekké, az “Shepard parancsnok vagyok és ez a kedvenc boltom a Fellegvárban”-típusú mondatoknak nincs akkora súlyuk, mint korábban. Az emberek így is eladnak neked olyan dolgokat, amiket egyébként nem szokásuk, mivel te vagy a világegyetem utolsó reménye. Az elismertséged arra való, hogy világokat ments meg és szövetségeseket nyerj, nem pedig hogy jobb áron szerezd be a téligumit.

Valamint, sosem leszel a Mass Effect 3 főgonosza. Ha mindig a Renegát válaszokat választod a játékban, akkor lehet goromba a barátaiddal, brutális az ellenségeiddel; meghozhatsz olyan kemény döntéseket, amik a barátságaidba kerülnek; elkövethetsz olyan súlyos bűnöket, amik ha napvilágot látnának, szörnyetegnek bélyegeznének érte. De végig a galaxis megmentéséért küzdesz, bármilyen taktikát is választasz.

Hogyan működik?

A játék folyamán a reputációd növekedni fog. Néha Példakép módon, néha Renegát módon, és néha anélkül, hogy bármelyiket is növelné.

Például:

A Fellegvárban egy kétségbeesett, fegyveres menekülnek adsz pár kreditet, és segítesz neki valami szállást találni – Példakép

Amikor egy emberi kolónia elesik a Kaszások támadása során, orbitális csapásmérést rendelsz el, telepesek ezreit mészárolva le, ezzel megakadályozva, hogy húsbábokká alakítsák őket a Kaszások – Renegát

Egy turián üzemanyag depónál landolsz, amit elfoglaltak a Kaszások csapatai, megtisztítod a helyet, ezzel lehetővé téve, hogy a szövetséges hadak tovább harcolhassanak – Általános Reputáció

A Példakép és a Renegát akciók mindig a döntések következményei – amennyiben csak egyféle módon tudsz megoldani valamit, akkor az általánosságban növeli az elismertségedet. Amennyiben tisztán Példaképként akarsz játszani, anélkül, hogy Renegát pontokat kapnál, megteheted.

A reputációd a küldetések teljesítésével növekszik. Akár megtámadsz egy ellenséges állást, elpusztítasz egy várost, vagy épp egy haldokló katona búcsúüzenetét juttatod el a szeretteinek, minden esetben megmutatod a galaxisnak, hogy Shepard parancsnok az az erő, akivel számolni kell. Azok a játékosok, akik foglalkoznak a legénységükkel, vagy segítenek a fellegvári menekülteknek, akik a háború nehézségeivel küzdenek, kisebb elismertség bónuszokat fognak kapni azért, mert időt szakítottak arra, hogy másokkal beszélgessenek.

Hogyan néz ki?

A karakterlapon fogsz látni egy kék-piros színű csíkot. A piros jelzi a Renegát, a kék a Példakép pontjaidat. Azokat a reputáció pontok, amik nem jelképeznek sem ilyet, sem olyat, színtelenek – megnövelik a csík méretét, miközben megmarad a korábbi kék/piros arány.

A csíkon láthatsz kis vonalakat, ezek a fejlődés egyes pontjait jelképezik. Egyes fontos pillanatokban bizonyos párbeszéd lehetőségek nem elérhetők – ezeket akkor választhatod, ha a reputációd megfelelően magas; minden egyes vonalka egy mérföldkövet jelent. Ha azt látod, hogy már kevés hiányzik a következő vonáshoz, valaki olyasmit mond, hogy “Menjünk le [az illető anyabolygójára], és fejezzük be egyszer és mindenkorra”, lehetséges, hogy megéri rászánni egy kis időt egy mellékküldetésre, hátha közben eléred a megfelelő vonalat.

A motorháztető alatt – változások a Mass Effect 2-höz képest

Ha már játszottál a Mass Effect 2-vel, akkor ismerősnek tűnhet mindez. Vannak azonban fontos különbségek:

Nincs büntetés a Példakép és a Renegát stílus keverésére. A Mass Effect 2-ben ha el akartad érni a legnehezebb Elbűvölés opciókat, majdnem teljesen Példakép karakterrel kellett játszanod. Sok ilyen opciót szórakoztató easter eggnek szántunk, de sok játékos úgy érezte, hogy tisztán Példakép módon kell játszania ahhoz, hogy ne büntesse őket a játék a párbeszéd lehetőségek elvesztésével. A Mass Effect 3-ban a Reputáció pontszám fogja meghatározni az Elbűvölés / Megfélemlítés lehetőségeket, és ebbe a pontszámba mind a Példakép, mind a Renegát pontszámok beletartoznak. Továbbra is megjutalmaz a rendszer, ha maximalista játékos vagy és annyi tartalmat csinálsz végig, amennyit csak tudsz, de most már Példaképként és Renegátként is meg tudod ezt tenni, büntetések nélkül.

A Reputáció immáron semleges. A Mass Effect 2-ben, ha egy küldetésben nem voltak komolyabb döntések, Példakép és Renegát pontokat is adtunk, hogy megmutassuk: még ha nem is volt döntési helyzet, Shepard még híresebb lett és még komolyabb befolyása van. Ez egyes játékosokat összezavart, másokat feldühített – azok, akik tisztán Példaképet akartak játszani, nem örültek, hogy Renegát pontszámot is kaptak. A Mass Effect 3-ban, ha egy küldetésben nincs komoly döntés, Reputáció pontokat kapsz, amik növelik az összpontszámot, de nem növelik a Példakép vagy Renegát pontokat. A csík a képernyőn nőni fog, de a Példakép / Renegát arány változatlan marad.

Végezetül

Remélem, hogy az új és fejlesztett rendszer egy intuitív megoldást jelent, hogy lásd, hogyan lát téged a galaxis. Nagyon büszke vagyok arra, hogy egy olyan játékon dolgozhattam, amiben nagyon sok nehéz és morálisan bizonytalan döntési lehetőség van – ahogy a vezető tervezőnk, Preston Watamaniuk mondta: “Ez lehet az első olyan játék, amiben morálrendszer volt és morálisan szürkén jöttem ki belőle”. Alig várom, hogy láthassam, a TE csíkod hogyan fog kinézni. Sok szerencsét!

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.